کسانی که از سفر کردن می‌ترسند، بخوانند!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
کسانی که از سفر کردن می‌ترسند، بخوانند! چطور در سفر جلوی اضطراب‌ مان را بگیریم خاطره بنویسید پیش از پرواز قدم بزنید اطلاعات ضروری سفر قرص‌هایتان را فراموش نکنید با سبزینخ استرس سفر ممنوع همراه ما باشید و بخترین سفر ها را تجربه کنید

کسانی که از سفر کردن می‌ترسند، بخوانند!

چطور در سفر جلوی اضطراب‌ مان را بگیریم؟

آیا از آن دسته افرادی هستید که خیال سفر را دوست دارند اما فرآیند سفر برایشان اضطراب‌آور است؟ اگر این حس را تجربه کرده‌اید، پس خوب می‌دانید که یک عامل اصلی بازدارنده برای دیدن مکان‌های جدید یا ملاقات دوستان و اقوام این است که: خیلی از ما واقعا پروازکردن را دوست نداریم.

چطور در سفر جلوی اضطراب‌ مان را بگیریم؟

در یک نظرسنجی، تعداد قابل توجهی از آمریکایی‌ها از استرس بیش از حد و حتی ترس‌شان در پروازهای هواپیمایی صحبت کرده‌اند.

حدود 18 درصد از بزرگسالان هنگام پرواز اضطراب دارند و 12 درصد هم به معنای واقعی کلمه از پرواز می‌ترسند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، همراه باشید تا راه‌کارهای مختلف مواجهه با این ترس را بررسی کنیم.

اغلب این مشکلات به خاطر عدم اعتماد به کسانی است که قرار است جان‌مان را به دست‌شان بسپاریم. روان‌درمانگری به نام هایدی مک‌بین (Heidi McBain) باور دارد که حس کنترل‌نداشتن روی شرایط و یا اعتمادنکردن به کسی که قرار است ما را به مقصد برساند، می‌تواند باعث ایجاد اضطراب شود.

اما تنها چیزی که گردشگران را در مورد سفر مضطرب می‌کند، مسئله‌ی پرواز نیست. استرس جا ماندن از پرواز، گم شدن وسایل یا یکی از اعضای خانواده هم جزء مواردی هستند که می‌توانند تنش‌ زا باشند.

به‌تازگی و در یک نظرسنجی مشخص شده که از هر 10 نفر در یک پرواز آمریکایی، یک نفر، یک مورد غیرقانونی (مواد مخدر، قرص‌هایی با نسخه‌ی غیرقانونی و…) را با خود به داخل هواپیما برده تا راهی برای فرار از تنش و اضطراب داشته باشد.

با این حال لازم نیست که برای کنار آمدن با اضطراب دست به کارهای غیرقانونی بزنید. در ادامه 9 روش برای داشتن سفری آسان و بدون استرس را برای پرواز بعدی به شما معرفی می‌کنیم:

کسانی که از سفر کردن می‌ترسند، بخوانند!

قرص‌هایتان را فراموش نکنید

اگر پیش از این دکتر نشانه‌هایی از اضطراب یا دیگر علائم عصبی را در شما تشخیص داده، اجازه ندهید استرس پرواز باعث فراموش کردن قرص‌ها و البته‌ نسخه‌هایتان شود. اگر باید دارویی را منظم و راس ساعت مصرف کنید، شک نکنید که یک پرنده‌ی فلزی آخرین جایی است که می‌خواهید چند ساعت را بدون داروهایتان در آن سپری کنید. حتما برای خودتان لیستی از کارهایی را که باید قبل از پرواز انجام دهید، تهیه کنید و البته «برداشتن قرص‌ها» را به آن اضافه کنید.

با برنامه حرکت کنید

احتمالا اضطراب از دست دادن پرواز، شما را چند ساعت قبل از سفر مضطرب می‌کند. برای این که تنش و اضطراب این چند ساعت را به مقدار قابل توجهی کاهش دهید و البته هزینه‌ی زیادی را برای خرید دوباره‌ی بلیط خرج نکنید، حتما چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید.

پیش از پرواز قدم بزنید

ورزش یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن استرس است. با این که محدودیت‌های فرودگاه و هواپیما اجازه‌ی ورزش به معنای واقعی کلمه را به شما نمی‌دهند، اما اگر پیش از پرواز زمان کافی دارید، کمی قدم بزنید. تحقیقات نشان داده که قدم زدن می‌تواند تا حد زیادی به کاهش استرس کمک کند و انرژی مثبت را به شما بر‌گرداند.

آروماتراپی را امتحان کنید

شاید با خودتان فکر کنید که روغن‌درمانی پیش از پرواز، کمی زیاده‌روی باشد. با این که امکان انجام این کار حین پرواز وجود ندارد، اما به این معنی نیست که شما نمی‌توانید از مزیت‌های درمانی آن پیش از از پرواز استفاده نکنید. قبل از سفر حتما اسطوخودوس به همراه داشته باشید و زمانی که اضطراب را تجربه کردید، چند قطره از آن را روی مچ دست و پیشانی خود بریزید. این کار به مرور زمان باعث کاهش استرس می‌شود. برای رعایت حال دیگر مسافران، حتما به عطر روغنی که قرار است از آن استفاده کنید، توجه داشته باشید.

یک وسیله‌ی آشنا همراه داشته باشید

منظور از وسیله‌ی آشنا لزوما عروسک زمان کودکی‌تان نیست، هر چند که تحقیقات نشان داده‌اند که همراه داشتن اسباب‌بازی‌های کودکی می‌تواند به آرامش بزرگسالان کمک کنند. اگر از مشکل اضطراب رنج می‌برید، بد نیست یک بالش یا حتی پتوی مورد علاقه‌تان را از خانه به همراه داشته باشید. با این کار اطراف خود را با اجسامی پر می‌کنید که با آنها حس بودن در خانه به شما دست می‌دهد.

کسانی که از سفر کردن می‌ترسند، بخوانند!

خاطره بنویسید

یادداشت نوشتن در دفترچه‌ی خاطرات لزوما به معنی نوشتن چیزهای بد نیست. قرار نیست با بلند شدن هواپیما بترسید و روی کاغذ را با «اوه خدای من، الان می‌میرم!» پر کنید. به جای این که اجازه دهید اضطراب به اعصاب شما غلبه کند، سعی کنید نکات مثبت را در نظر بگیرید.

مثلا این که چه چیزی دلیل اصلی ترس یا اضطراب شماست، یا این که در تجربه‌های قبلی‌تان از سفر با هواپیما همه چیز طبق برنامه پیش رفته است.

از مدیتیشن غافل نشوید

تحقیقات علمی نشان داده است که مدیتیشن -چه با رویکرد تخیل و چه از نوع تنفسی- باعث کاهش اضطراب و استرس می‌شود. اپلیکیشن‌های مربوط به مدیتیشن را روی موبایل خود داشته باشید چون می‌توانند بسیار کارآمد باشند. همچنین بعضی از وب‌سایت‌ها هم برای مدیتیشن جوابگو هستند.

محققان می‌گویند که بد نیست در مواقع ترس و اضطراب، به حواس پنج‌گانه‌ی خود اتکا کنید. سعی کنید اطراف خود را ببینید، با گوش‌هایتان دقیق‌تر بشنوید، اطراف‌تان را لمس کنید و همچنین از قوای بویایی و چشایی خود نیز غافل نشوید.

در مورد موضوع، تحقیق کنید

یک جمله‌ی معروف از لاوکرفت به این موضوع اشاره می‌کند که «بزرگ‌ترین ترس، ترس از ناشناخته‌هاست» و به همین دلیل خیلی از ترس‌های ما ریشه در اطلاعات پایین ما از موضوع دارد. اگر از تمام مراحل پرواز -یعنی از زمان برخاستن تا زمان فرود هواپیما- واهمه دارید، حتما در مورد مسائل امنیتی پرواز تحقیق کنید.

طبق آماری که منتشر شده احتمال حضور در یک حادثه‌ی هوایی، ۱ در 11 میلیون است. با وجود این‌که ناآرامی هوا _در هواپیما_ناخوشایند است، تنها پیامدش اغلب در حد ریختن چای یا قهوه‌ روی لباس‌تان است. کمربندتان را ببندید تا از امنیت‌تان اطمینان داشته باشید و بگذارید ترس‌هایتان پرواز کنند.

کمک بگیرید

در نهایت از این که از بقیه کمک بگیرید، نترسید. مک‌بین در این مورد می‌گوید: «اگر ترس‌ از پرواز و دیگر اضطراب‌هایی که پیش از سفر به وجود می‌آید، مانع سفر رفتن و گذراندن تعطیلات رویایی‌تان می‌شود، حتما به یک مشاور مراجعه کنید. چرا که یک مشاور متخصص استرس با شناختن ترس‌های شما و ارائه‌ی راهکارهای مختلف، می‌تواند رویاهایتان را به واقعیت تبدیل کند.

منبع: brit.co

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.